HET ONDERZOEK

gepubliceerd 01-09-2009 03:00, Laatste wijziging: 13-02-2014 13:11

Kledingproductie in Bangladesh. Dit beeld heeft geen directe relatie met het hier beschreven onderzoek.Om de arbeidsomstandigheden van de mensen die kleding maken voor Nederlandse kledingmerken in kaart te brengen, heeft de Schone Kleren Campagne onderzoek laten doen in Bangladesh en India. Het onderzoek in Bangladesh vond plaats in maart en april 2009, dat in India in mei 2009. In Bangladesh zijn 12 fabrieken onder de loep genomen, waarbij 292 arbeiders zijn gesproken: 209 vrouwen (72%) en 83 mannen. 66 waren assistent, 191 naai(st)er en 35 opzichter of kwaliteitsinspecteur. In India zijn vijf fabrieken onderzocht, waarbij 100 arbeiders zijn gesproken. Daarvan zijn 49 naai(st)er, 17 assistenten, en de rest werkt als proefkleermaker, borduurder of kwaliteitscontroleur.

Het onderzoek in Bangladesh is in opdracht van de Schone Kleren Campagne uitgevoerd door research-organisatie Alternative Movement for Resources and Freedom (AMRF) Society, in nauwe samenwerking met vakbonden, maatschappelijke organisaties en andere betrokken groepen. Naast desk-research en statistische analyse zijn gestructureerde interviews met arbeiders de belangrijkste informatiebron. Een team van zes mensen van AMRF (opgebouwd uit vertrouwenspersonen, specialisten in (arbeids)recht en onderzoekers) heeft de informatie verzameld.
Het onderzoek in India is in opdracht van de Landelijke India Werkgroep (onderdeel van de SKC) uitgevoerd door een onderzoeksteam van zes mensen van de Society for Labour and Development (SLD), in nauwe samenwerking met haar arbeidersplatform.

De arbeiders hebben een vragenlijst beantwoord en deelgenomen aan groepsdiscussies en individuele gesprekken.
De grootste uitdaging was om fabrieken te vinden die aan Nederlandse merken leveren. Er zijn duizenden kledingfabrieken in Bangladesh en India, en slechts een klein percentage daarvan levert aan de Nederlandse merken. De identificatie van de merken is gedaan aan de hand van informatie van arbeiders, vakbonden, maatschappelijke organisaties, fabriekseigenaren, inkoopbedrijven, consultancykantoren, brancheverenigingen en individuele connecties.

Om vertrouwelijk met arbeiders te kunnen praten zijn de meeste interviews ’s avonds thuis afgenomen. Doordat ze zoveel moeten werken hebben arbeiders niet veel vrije tijd, zijn ze erg moe als ze eindelijk thuis komen en druk met het regelen van hun huishouden. Toch hebben honderden arbeiders meegedaan, omdat ze graag een beter leven willen.

De volgende merken zijn gevonden in de onderzochte fabrieken in Bangladesh en India. Klik voor informatie per kledingmerk:
C&A; / J.C. Rags / M&S; Mode / Miss Etam / Prénatal / WE

Door de omstandigheden in deze fabrieken te bekijken heeft de Schone Kleren Campagne een steekproef genomen van de prestaties van de Nederlandse kledingmerken - die in India en Bangladesh hun kleding laten maken - op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, en specifiek het recht op een leefbaar loon. Alle bedrijven uit het onderzoek laten hun kleding maken door mensen die daarvoor te weinig betaald krijgen. Over het algemeen ontvangen ze de helft van wat ze nodig hebben om van te leven, waarbij vrouwen er het slechtst vanaf komen. De Schone Kleren Campagne vraagt deze bedrijven, en alle Nederlandse kledingmerken, stappen te zetten die ervoor zorgen dat hun loon wordt verhoogd – in de richting van een leefbaar loon.

De (Engelstalige) onderzoeken zijn te downloaden:
Onderzoek Bangladesh (PDF)
Onderzoek India (PDF)