India

gepubliceerd 24-08-2009 12:52, Laatste wijziging: 18-02-2014 16:41
Kledingarbeidsters op de grond in India. Dit beeld heeft geen directe relatie met het hier beschreven onderzoek. In India is deze situatie niet anders. Het management waardeert het niet als werknemers met de klanten proberen te informeren over de misstanden. Een arbeider vertelt:
“Ik werd vorig jaar in elkaar geslagen omdat ik zogenaamd met een inkoper probeerde te praten. Nadat de klanten waren vertrokken werd ik naar het kantoor van het management geroepen en gevraagd een leeg stuk papier te ondertekenen. Toen ik dit weigerde, werd ik stevig in elkaar geslagen.
Toen gevraagd werd waarom hij geen klacht indient tegen het management van de fabriek, antwoordde hij,
Ik ben een machteloze migrantarbeider, en ben hier om te werken en mijn gezin te ondersteunen. Het management huurt lokale vechtersbazen in, als ik een klacht indien zal ik buiten de fabriek dood geslagen worden. Niemand is hier om met ons te praten. We zijn hulpeloos in deze stad.

Een andere arbeider vraagt:
Wat heeft het voor zin om te inspecteren nadat het management van de fabriek is geïnformeerd? Ze kunnen altijd genoeg tijd krijgen om alles te veranderen en indruk te maken op de inkopers.
In een andere fabriek is een werknemer ook heel duidelijk:
Wat er gebeurt in de fabriek op een bezoekdag van de kopers of inspecteurs is net een toneelstuk. Het voelt echt alsof we acteren in een toneelstuk op zo’n dag.