Introductie Kleren schoon? Leefbaar loon! campagne

gepubliceerd 31-08-2009 21:00, Laatste wijziging: 13-02-2014 13:11

De mensen die onze kleding maken horen een loon te verdienen waar ze van kunnen leven. Net als wij eigenlijk. Helaas is dat bijna nooit het geval. Ze krijgen veel te weinig, en worden daardoor gedwongen veel over te werken, waardoor ze geen vrije tijd hebben, hun familie en vrienden nauwelijks zien, vaak ziek zijn en een stressvol leven leiden. Ze kunnen de kleren die ze maken ook niet zelf kopen: daar hebben ze lang niet genoeg geld voor, en alles wat ze maken is voor de export bedoeld - voor ons dus. Is het eigenlijk niet vreemd dat wij accepteren dat de mensen die ons aankleden zo worden uitgebuit?


Deze campagne wil ervoor zorgen dat de 40 miljoen vrouwen in de kledingindustrie het loon krijgen dat ze verdienen. 85% van de mensen die onze kleren maken is vrouw. Zij worden nog harder getroffen door het lage loon dat ze krijgen dan mannen. Ze hebben veel meer kans om in de harde kledingindustrie te belanden, hebben meer last van overwerk omdat ze daarnaast ook nog het hele huishouden moeten runnen, en verdienen bovendien vaak minder dan wat mannen voor hetzelfde werk krijgen.

De Schone Kleren Campagne vraagt de Nederlandse kledingindustrie ervoor te zorgen dat kledingarbeiders een leefbaar loon krijgen. Een leefbaar loon is een belangrijk mensenrecht uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties. Deze campagne sluit aan bij twee kern Millenniumdoelen: In 2015 zijn honger en extreme armoede uitgebannen en In 2015 hebben alle mannen en vrouwen dezelfde rechten.

De Schone Kleren Campagne heeft onderzoek gedaan in Bangladesh en India om te kijken hoeveel de kledingarbeiders verdienen. Zes Nederlandse kledingmerken zijn daaruit naar voren gekomen: C&A / J.C. Rags / M&S Mode / Miss Etam / Prénatal en WE . Jij kunt nu helpen - vraag om een leefbaar loon, en maak onze kleding schoon.