Decathlon

gepubliceerd 09-06-2014 21:20, Laatste wijziging: 28-08-2014 14:53
Merken: Artengo, B’twin, Caperlan, Decathlon, Domyos, Equarea, Flx, Fouganza, Inesis, Kalenji, Kipsta, Nabaiji, Newfeel, Novadry, Oxelo, Quechua, Rockrider, Simond, Solognac, Stratermic, Tribord, Wed’ze
Decathlon

Logo Decathlon

Stuur je e-mail via het contactformulier op http://www.decathlon.nl/veelgesteldevragen.html

Of tweet je merk:

@DecathlonNED volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? bit.ly/1AXg8Um

Ons oordeel over Decathlon

Zwart: geen verantwoordelijkheid, bedrijven die vrijwel niets doen om ervoor te zorgen dat werknemers een leefbaar loon krijgen.
Lees het hele bedrijfsprofiel in ons rapport 'Loon naar werken?'

Decathlon

Merken: Artengo, B’twin, Caperlan, Decathlon, Domyos, Equarea, Flx, Fouganza, Inesis, Kalenji, Kipsta, Nabaiji, Newfeel, Novadry, Oxelo, Quechua, Rockrider, Simond, Solognac, Stratermic, Tribord, Wed’ze

Let op: Decathlon is de belangrijkste retail-arm van het Oxylane-netwerk. Oxylane, dat de inkoop voor deze merken beheert, reageerde op deze enquête.

Standpunt van Decathlon over een leefbaar loon:

Ons bedrijf benadert elk complianceprogramma met een stapsgewijze aanpak om de leef- en arbeidsomstandigheden in onze toeleveringsketen te verbeteren. Wij zijn het eens met het principe van de uitbetaling van een leefbaar loon in onze volledige toeleveringsketen.”

Wat wij vinden

Een groot bedrijf als Oxylane kan het zich niet veroorloven om geen duidelijk standpunt te hebben over de cruciale kwestie van leefbare lonen – een mensenrecht dat de Verenigde Naties de bedrijven in hun richtlijnen aanmanen na te leven. Het principe van een leefbaar loon erkennen, is niet genoeg. Oxylane moet een verantwoord beleid ontwikkelen dat de betaling van een leefbaar loon mogelijk zal maken voor de arbeiders die zijn producten maken, met inbegrip van werk inzake verantwoorde inkooppraktijken.

Benchmarks voor leefbare lonen?

Nee.

Empowerment van arbeiders

Oxylane zegt: “Tijdens audits controleren we of de arbeiders vrij zijn om lid te worden van een vakbond of om deel te nemen aan collectieve onderhandelingsactiviteiten, en of er een H&S-commissie is zoals de wet voorschrijft. Als een dergelijke wet niet bestaat, vragen we aan onze leveranciers om een commissie met de arbeidersvertegenwoordigers en het management te organiseren, om de sociale dialoog binnen onze toeleveringsketen op te starten.”

Oxylane gaf naast auditing en voorlichting van de arbeiders ook een paar andere specifieke voorbeelden van acties om de vrijheid van vereniging of de mondigheid van de arbeiders te bevorderen.

Betrokkenheid en praktijken

Hoewel Oxylane het principe van een leefbaar loon erkent, heeft het bedrijf geen enkele referentie inzake leefbare lonen aangenomen om dit te meten. Oxylane zegt dat het de Fair Wage Approach heeft nagekeken en zichzelf “in lijn” met de aanbevelingen beschouwt.

Samenwerking

Oxylane gaf geen indicatie van enige activiteiten met andere stakeholders inzake leefbare lonen. Oxylane tekende in juni 2012 een gezamenlijke publieke verklaring gericht aan de minister-president van Bangladesh waarin om een regelmatige stijging van het minimumloon werd gevraagd.

Strategie

Oxylane zegt dat het over een programma beschikt gebaseerd op een stapsgewijze benadering, om te garanderen dat de arbeiders eerlijke lonen uitbetaald krijgen. Dat programma maakt gebruik van een systeem dat de leveranciers van het bedrijf rangschikt van E naar A. Er werd geen verdere specifieke informatie verstrekt over de implementatie of over hoe dit bijgedragen heeft tot de verbetering van de lonen.

Oxylane zegt dat het van plan is om in 2014 een studie te lanceren om “te analyseren hoe groot de behoefte is om verder te gaan inzake de lonenkwestie.” Het hoopt dat dit zijn leefbaarloonbetrokkenheid zal helpen vormgeven.

Oxylane zegt ook dat het heeft besloten zich te focussen op veiligheidskwesties.

Productieoverzicht

Aantal leveranciers: Oxylane heeft meer dan 1.000 leveranciers.

Voornaamste productielanden: Azië, Noord-Afrika, Europa.

Oxylane publiceert geen volledige, openbare lijst met namen en adressen van leveranciersfabrieken.

Onze opmerkingen

Met meer dan 1.000 winkels en 53.000 medewerkers wereldwijd, plus een omzet van meer dan 7 miljard euro in 2012, draagt een grote retailer als Decathlon de verantwoordelijkheid om een sterker mvo-beleid te ontwikkelen.

Oxylane zegt dat het bereiken van een leefbaar loon een “stap-voor-stapbenadering” vergt, maar die vage term en het gebrek aan details in zijn programma doen ons vermoeden dat er in de praktijk niet veel gebeurt. Oxylane lijkt de kern van zijn strategie op auditsystemen te baseren. We zagen weinig signalen van activiteiten inzake inkooppraktijken of prijsstelling die de betaling van een leefbaar loon mogelijk maken. We hopen dat Oxylane zichzelf een meer proactieve rol kan aanmeten in verband met zijn verantwoordelijkheid inzake het recht op een leefbaar loon, in plaats van lijdzaam af te wachten tot zijn leveranciers of andere actoren meer beginnen te betalen.

Oxylane lijkt rekening te hebben gehouden met de noodzaak om prioritair aan de lonen te werken, maar heeft momenteel geen strategie inzake de manier waarop het zijn rol als grote afnemer zou kunnen gebruiken om verandering teweeg te brengen. Een sterke definitie van wat het leefbaar loon moet zijn en een sterk beleid om de betaling ervan te garanderen, moeten zo snel mogelijk worden ontwikkeld.

We kijken ernaar uit om, zodra deze beschikbaar zijn, de resultaten van de loonstudie van Oxylane te bestuderen en om meer te horen over de strategie die geïmplementeerd zal worden.