Gucci

gepubliceerd 09-06-2014 21:20, Laatste wijziging: 28-08-2014 15:03
Merken: Gucci
Gucci

Gucci Logo

Stuur je e-mail naar clientservice-europe@gucci.it

Of tweet je merk

@gucci volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? bit.ly/1AXg8Um

Ons oordeel over Gucci

Zwart: geen verantwoordelijkheid, bedrijven die vrijwel niets doen om ervoor te zorgen dat werknemers een leefbaar loon krijgen.
Lees het hele bedrijfsprofiel in ons rapport 'Loon naar werken?'

Gucci

Merken: Gucci

Standpunt van Gucci over een leefbaar loon

Gucci is sinds 2007 SA8000-gecertificeerd. In deze standaard is de naleving van een leefbaar loon een van de vereisten. Daarom is dit voorschrift opgenomen in ons beleid voor sociale verantwoordelijkheid en in de duurzaamheidsprincipes waarop we onze leveranciers aanspreken.”

Wat wij vinden

Gucci zegt dat honderd procent van zijn producten in Italië worden geproduceerd, waar de rechten volgens het bedrijf worden nageleefd. Het bedrijf heeft echter meer dan 3.000 onderleveranciers en het is ons niet duidelijk wat in deze werkomgevingen het beleid is met betrekking tot de naleving van rechten. Eerder onderzoek toonde aan dat de productie en verwerking van enkele Gucci-producten plaatsvindt in Turkije en India. Er is dus meer nodig dan alleen een korte verklaring in een beleidsdocument.

Benchmarks voor leefbare lonen?

Nee.

Empowerment van arbeiders

Gucci zegt: “Het recht op vrijheid van vereniging en collectieve onderhandeling wordt duidelijk gecommuniceerd in onze toeleveringsketen (...) Al onze directe leveranciers worden regelmatig (ten minste een keer per jaar) voorgelicht over ons beleid voor sociale verantwoordelijkheid. Dergelijke activiteiten worden gedeeld met de belangrijkste vakbonden, voortvloeiend uit een overeenkomst die in 2004 is ondertekend.”

Betrokkenheid en praktijken

Gucci hanteert het minimumloon in Italië als de benchmark voor een leefbaar loon. Volgens het bedrijf is dit een geschikt cijfer, omdat het is vastgesteld aan de hand van landelijke collectieve overeenkomsten.

Samenwerking

Gucci ondertekende in 2004, 2009 en 2012 overeenkomsten met de Italiaanse vakorganisaties CGIL, CISL en UIL.

Gucci voerde op een proactieve manier vruchtbare gesprekken met de Italiaanse afdeling van de Schone Kleren Campagne over een aantal kwesties, waaronder het zandstralen van spijkerbroeken.

Strategie

Geen.

Productieoverzicht

Aantal leveranciers: 400 directe leveranciers, 3.600 onderleveranciers

Voornaamste productielanden: Italië (100%).

Gucci publiceert geen volledige, openbare lijst met namen en adressen van leveranciersfabrieken, maar deelt deze lijst wel met vakbonden op basis van vertrouwelijkheid.

Onze opmerkingen

Gucci zegt dat de volledige productie plaatsvindt in Italië, waar de rechten volgens het bedrijf worden nageleefd. Wij beschouwen Italië op het gebied van rechten echter niet als een land met een laag risico. Zo was er in december 2013 een brand in de fabriek van een onderaannemer in Prato waarbij zeven Chinese gastarbeiders om het leven kwamen. Volgens de vakbonden komen de gezondheids- en veiligheidsproblemen die de oorzaak waren van de ramp, vaker voor in de regio. Omdat Gucci in Italië in aanzienlijke mate gebruik maakt van de informele sector en arbeidsmigranten, moet het bedrijf zijn productie zorgvuldig bewaken als het zich ervan wil verzekeren dat de lonen van de arbeiders hoog genoeg zijn om te voorzien in hun basisbehoeften en dat hun rechten zijn gewaarborgd.

Wij plaatsen vraagtekens bij het feit dat leveranciers zoveel werk uitbesteden in de toeleveringsketen van Gucci en vermoeden dat sommige van deze onderleveranciers buiten Italië zijn gevestigd. We hebben geen informatie ontvangen over de manier waarop deze uitbestedingen worden gecontroleerd en hoe de rechten van de arbeiders in deze fabrieken worden nageleefd. Het is van cruciaal belang dat Gucci zijn beleid met betrekking tot onderleveranciers herziet en ook verantwoordelijkheid neemt voor de rechten in deze fabrieken.