Mango

gepubliceerd 09-06-2014 21:20, Laatste wijziging: 28-08-2014 14:31
Merken: Mango, H.E. by Mango, Mango Kids, Violeta
Mango

Mango logo

Stuur je e-mail naar customer.service@mango.com

Of tweet je merk:

@Mango volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? bit.ly/1AXg8Um

Ons oordeel over Mango

Zwart: geen verantwoordelijkheid, bedrijven die vrijwel niets doen om ervoor te zorgen dat werknemers een leefbaar loon krijgen.
Lees het hele bedrijfsprofiel in ons rapport 'Loon naar werken?'

Mango

Merken: Mango, H.E. by Mango, Mango Kids, Violeta

Standpunt van Mango over een leefbaar loon

Mango zegt (in zijn gedragscode): “Producenten zullen garanderen dat de lonen alle wetgeving strikt naleven. Zo zal ook het wettelijke minimumloon als het legale minimum beschouwd worden, maar niet als een aanbevolen loonniveau.” Het vertelde ons ook dat “de meeste van onze leveranciers hun eigen loonbeleid hebben dat het minimumloon volgt (…) maar dat zij ook vergoedingen geven voor woning, voedsel, vaardigheden, productiviteit, enzovoorts. Wij steunen zo’n beleid en moedigen het aan.”

Wat wij vinden

Mango heeft zich nog op geen enkele manier ingezet om te garanderen dat de arbeiders in zijn leveranciersfabrieken een leefbaar loon ontvangen, zelfs niet in zijn gedragscode, hoewel het beweert dat die overeenstemt met onze definitie van een leefbaar loon. Een leefbaar loon moet uitbetaald worden als een basisloon, zonder extra’s of willekeurige bonussen, aangezien dat het enige basisloon is waarop de arbeiders kunnen rekenen. De leveranciers gewoon “aanmoedigen” zal niet voldoende zijn om ervoor te zorgen dat de lonen tot een leefbaar loonniveau worden opgetrokken.

Benchmarks voor leefbare lonen?

Nee.

Empowerment van arbeiders

Mango zegt: “In veel van onze fabrieken is een percentage van de arbeiders lid van arbeidersverenigingen of lokale vakbonden. Dat komt in bepaalde landen traditioneel meer voor dan in andere. Mango steunt altijd de vrijheid van arbeiders om zich te kunnen verenigen, en dat is ook merkbaar tijdens trainingen met leveranciers en fabrieksmanagers.” Mango vertelde ons ook dat het regelmatig de Spaanse vakbond CCOO (Confederación Sindical de Comisiones Obreras) ontmoet om over deze kwesties te praten, en werkt aan het uitbreiden van een relatie met de internationale vakbond IndustriALL.

Betrokkenheid en praktijken

Tot nu toe heeft Mango zich niet ingezet om een leefbaar loon te betalen en is het niet betrokken bij acties om zijn eigen inkooppraktijken te onderzoeken.

Samenwerking

Mango maakte plannen kenbaar voor een project met CCOO in Marokko, maar gaf geen details met betrekking tot het doel, de omvang of het tijdsbestek van het project. Het feit dat het praat met vakbonden in Spanje is een teken van openheid voor een positieve betrokkenheid bij de vrijheid van vereniging, maar dat moet vertaald worden naar praktische en actieve stappen om dat in de werkelijkheid te ondersteunen.

Strategie

Mango heeft geen langetermijnstrategie om te garanderen dat de arbeiders in zijn fabrieken een leefbaar loon uitbetaald krijgen.

Productieoverzicht

Aantal leveranciers: 100% van de bestellingen wordt rechtstreeks bij de leveranciersfabrieken geplaatst. In 2012 kocht Mango bij 264 leveranciers, met wie het met 70% al langer dan vijf jaar samenwerkte.

Voornaamste productielanden: China (42%), Turkije (12%), Zuid-Korea (9%), Spanje (8%), Marokko (6%), Bangladesh (6%), India (5%), Vietnam (4%).

Mango publiceert geen volledige, openbare lijst met namen en adressen van leveranciersfabrieken, maar het bezorgt CCOO wel een lijst.

Onze opmerkingen

De benadering van Mango is volledig gebaseerd op een auditmodel dat uiterst inefficiënt is gebleken bij het aanpakken van fundamentele problemen zoals het leefbaar loon en de vrijheid van vereniging. Als Mango arbeidersrechten serieus wil gaan nemen, moet meer den dan deze benadering hanteren, en moet het proactieve stappen ondernemen om deze rechten aan te pakken. Dit vereist een duidelijke betrokkenheid bij het principe van een leefbaar loon en het ontwikkelen van benchmarks om de vorderingen te meten. Ook moet het bedrijf kijken naar de impact van zijn eigen inkooppraktijken en zowel strategisch als collaboratief samenwerken met de vakbonden, arbeiders en andere bedrijven. Zolang Mango niet meer verantwoordelijkheid neemt voor het aanpakken van arbeidersrechtenkwesties, verwachten wij weinig verbetering in de lonen en omstandigheden in de leveranciersfabrieken van Mango.