VF Corporation

gepubliceerd 09-06-2014 21:20, Laatste wijziging: 28-08-2014 14:45
Merken: 7 For All Mankind, Ella Moss, Bulwark, Lee, Rustler, Majestic, Nautica, JanSport, Wrangler, Eagle Creek, The North Face, SmartWool, Riders By Lee, Reef, Kipling, Red Kap, Horace Small, Splendid, Timberland, Lucy, Napapijri, Eastpak, Vans
VF Corporation

Brands VF Corporation

Stuur je e-mail via het formulier op http://www.vfc.com/contact

Of tweet je merk

@LeeJeans volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? #VFCorporation bit.ly/1AXg8Um

@VANS_66 volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? #VFCorporation bit.ly/1AXg8Um

@Wrangler_Europe volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? #VFCorporation bit.ly/1AXg8Um

@thenorthface volgens #checkjemerk vinden jullie leefbaar loon voor kledingarbeiders niet belangrijk. Hoe zit dat? #VFCorporation bit.ly/1AXg8Um

Ons oordeel over VF Corporation

Zwart: geen verantwoordelijkheid, bedrijven die vrijwel niets doen om ervoor te zorgen dat werknemers een leefbaar loon krijgen.
Lees het hele bedrijfsprofiel in ons rapport 'Loon naar werken?'

VF Corporation

Merken: 7 For All Mankind, Ella Moss, Bulwark, Lee, Rustler, Majestic, Nautica, JanSport, Wrangler, Eagle Creek, The North Face, SmartWool, Riders By Lee, Reef, Kipling, Red Kap, Horace Small, Splendid, Timberland, Lucy, Napapijri, Eastpak, Vans

Standpunt van VF Corporation over een leefbaar loon

Alle geautoriseerde fabrieken van VF moeten hun werknemers eerlijk belonen met een pakket met loon en toeslagen dat minimaal moet voldoen aan de wettelijk verplichte minimumstandaarden of – indien dit hoger is – het algemeen geldende loon in de sector, plus de wettelijk verplichte toeslagen.”

Wat wij vinden

VF ziet het principe van een leefbaar loon niet als zijn verantwoordelijkheid en heeft dit ook niet opgenomen in zijn beleid. Het is leuk en aardig dat het bedrijf lokaal betrokken is bij educatie- en gezondheidsprojecten, maar daarmee los je het probleem van de armoede niet op. Het is beschamend dat zo’n groot bedrijf geen aandacht schenkt aan deze belangrijke kwestie.

Benchmarks voor leefbare lonen?

Nee.

Empowerment van arbeiders

VF zorgt ervoor dat er in al zijn fabrieken een poster hangt waarop wordt uitgelegd wat de vrijheid van vereniging en collectieve onderhandeling inhoudt.

Leveranciers die de vrijheid van vereniging hebben geschonden, hebben hier achteraf training over gekregen.

Betrokkenheid en praktijken

VF heeft het principe van een leefbaar loon niet opgenomen in zijn beleid, gebruikt geen benchmarks voor leefbare lonen en hanteert alleen het minimumloon.

VF beoordeelt zijn loonniveaus momenteel op basis van de SA8000-standaard van Social Accountability International, die uitgaat van het voorzien in basisbehoeften. Het bedrijf zegt: “De eerste beoordelingen in de regio’s waar we fabrieken hebben, leverden enkele positieve indicaties op. We zullen het toepassingsgebied van de beoordelingen steeds verder uitbreiden en waar nodig maatregelen treffen. We kiezen ervoor om deze gegevens pas openbaar te maken nadat alle onderzoeken zijn afgerond.”

Samenwerking

VF zegt: “VF werkt samen met andere merken en met diverse ngo’s, overheidsvertegenwoordigers, sectorverbanden en vakbonden aan de oplossing van verscheidene problemen met betrekking tot sociale naleving.” Er wordt niets gezegd over samenwerking die specifiek is gericht op leefbare lonen.

Strategie

VF zegt: “We (...) geloven dat hogere lonen alleen geen garantie zijn voor betere leefomstandigheden. Daarom richten we ons niet alleen op lonen, maar ondersteunen en faciliteren we een duurzaam bestaan door aandacht te schenken aan de omgeving (sociale infrastructuur) waarin de arbeiders leven. Hoewel we erkennen dat het wettelijk minimumloon in bepaalde landen of regio’s onvoldoende is om een duurzaam bestaan op te bouwen, zijn we er niet van overtuigd dat het simpelweg verhogen van de lonen van arbeiders voldoende is om te voorzien in hun basisbehoeften. Mogelijk spelen in deze kwestie ook complexere vragen een rol, zoals de kosten en beschikbaarheid van essentiële diensten als gezondheidszorg en educatie.” Als gevolg van dit standpunt werkt Timberland samen met enkele lokale en internationale partners aan cursussen voor arbeiders over financiële zaken, en aan projecten in het kader van educatie en schoon water.

VF hanteert geen strategie voor het invoeren van een leefbaar loon voor arbeiders die zijn producten maken.

Productieoverzicht

Aantal leveranciers: 2.300 leveranciers, zowel directe leveranciers als onderleveranciers.

Voornaamste productielanden: China (26%), VS (21%), India (7%), Vietnam (5%), Bangladesh (4%), Mexico (4%), Turkije (2%), Pakistan (2%), overige landen (29%).

Timberland publiceert een volledige, openbare lijst [PDF] met namen en adressen van leveranciersfabrieken. De overige merken van VF publiceren geen volledige, openbare lijst met namen en adressen van leveranciersfabrieken.

Onze opmerkingen

VF meldde bij het beantwoorden dat het bedrijf erkent dat het minimumloon niet genoeg is om te voorzien in de basisbehoeften van arbeiders. Toch onderneemt VF geen enkele actie om de lonen te verhogen en dit probleem op te lossen. Volgens het beleid van VF hoeft er alleen een minimumloon te worden betaald, zonder vermelding dat lonen moeten voorzien in de basisbehoeften. Dit blijft zelfs achter bij de meest basale verplichtingen die andere bedrijven uit dit rapport in hun beleid hebben opgenomen.

In plaats daarvan heeft VF (of eigenlijk Timberland – we hebben geen informatie gekregen over de inspanningen van andere merken van VF) geïnvesteerd in een programma dat voorziet in “omgevingen voor een duurzaam bestaan” voor een aantal arbeiders. Het gaat hierbij om enkele projecten voor schoonwatervoorziening en educatie voor arbeiders en hun kinderen, en om gezondheidszorg.

Volgens ons begrijpt VF niet helemaal welke verantwoordelijkheden en functies het bedrijft heeft in de toeleveringsketen. Het is niet de verantwoordelijkheid van bedrijven om te voorzien in scholen en gezondheidszorg voor arbeiders, hoewel ze Aziatische gemeenschappen in nood natuurlijk best mogen helpen door goede doelen te ondersteunen. Het is echter wel de primaire verantwoordelijkheid van een merk om ervoor te zorgen dat het loon van arbeiders die de producten maken, voldoende is om te voorzien in hun basisbehoeften.

Het gaat erom dat arbeiders de vrijheid hebben om te kiezen op welke manieren aan die behoeften wordt voldaan. Dit bereik je door hen te voorzien van een inkomen dat hiervoor toereikend is. Als bedrijven zich gaan bemoeien met de manieren waarop in behoeften moet worden voorzien, wordt de arbeiders deze vrijheid ontnomen.

Het is goed dat VF iets doet aan benchmarking om te bepalen in hoeverre het kan bijdragen aan de totstandkoming van een loon dat voorziet in basisbehoeften. We zijn benieuwd naar het verdere verloop van dit onderzoek. We hopen wel dat VF in de toekomst activiteiten onderneemt waaruit blijkt dat het de noodzaak van een echt leefbaar loon en zijn eigen rol daarin onderkent.