Duurzame initiatieven en merken

gepubliceerd 12-05-2009 13:10, Laatste wijziging: 13-02-2014 12:50
Er zijn verschillende initiatieven ontstaan die tegemoetkomen aan de groeiende consumentenvraag naar ethische producten en diensten, waaronder biologisch en fairtrade gecertificeerd katoen en consumentenlabel Made-By.

Er bestaan grote verschillen tussen deze initiatieven. Sommige merken maken ethische kleding omdat ze sterk geloven dat dit belangrijk is; andere presenteren zichzelf alleen als ‘ethisch’ om een graantje mee te pikken van de groeiende ethische markt. Sommige bedrijven kijken naar hun hele bedrijfsvoering en proberen de volledige industrie te veranderen door van de ethische optie de regel in plaats van de uitzondering te maken; andere richten zich meer op een nichemarkt – zoals de kleine ‘alternatieve merken’ of sommige grote kledingwinkels die bijvoorbeeld maar een of twee collecties met biologisch katoen hebben.


‘Ethiek’ heeft betrekking op erg uiteenlopende kwesties, en producten die zich richten op een bepaald thema kunnen een andere belangrijke vraag volledig over het hoofd hebben gezien: wie hebben deze gerecyclede sportschoenen gemaakt en kregen zij een leefbaar loon? Er zijn bedrijven die een oprechte poging doen de huidige werkwijze van de mode-industrie te veranderen, terwijl het andere meer om de hype gaat dan om de inhoud. Het blijft belangrijk om je goed te informeren over de daden achter de woorden, en je eigen mening te bepalen over hoe ethisch een bedrijf werkelijk is.

Meer informatie over de ethische of alternatieve industrie kun je vinden bij onze veelgestelde vragen, en op de website van de Clean Clothes Campaign.