Marketingethiek

gepubliceerd 12-05-2009 13:15, Laatste wijziging: 13-02-2014 12:50
Omdat klanten steeds vaker willen weten hoe hun kleren gemaakt zijn, is het in de mode-industrie belangrijk geworden om een ethische boodschap te kunnen communiceren. Het is noodzakelijk dat bedrijven zeker weten dat hun ethische claims overeenkomen met wat er in de praktijk gebeurt, zodat de boodschap betrouwbaar blijft. ‘Greenwashing’, onbewezen of irrelevante claims door bedrijven, komt namelijk steeds vaker voor.

Volgens Futerra, een Brits communicatiebureau dat zich richt op duurzaamheid, ondermijnt greenwashing het vertrouwen van consumenten in advertentieclaims en brengt het daarmee de hele ‘ethische markt’ in gevaar. Bedrijven moeten dus voorkomen dat ze hippe woorden onjuist gebruiken of cruciale kwesties bewust negeren. De hoeveelheid ‘groene’ namen, merken en bedrijven neemt ook in Nederland enorm toe. Het is slim om je met deze behoefte in de samenleving te associëren, dat snappen zij ook. Blijf dus altijd kritisch kijken naar wat een bedrijf echt waarmaakt van alle prachtige dingen die ze beloven.