Labels van C&A en Sean Combs’ ENYCE gevonden na brand in Bengaalse kledingfabriek
Tussen de verbrande restanten zijn ook labels gevonden van ENYCE, het kledingmerk van rapper Sean Combs, beter bekend als Puff Daddy of P. Diddy.
“We zijn er zeker van dat Mr. Combs net zo geschokt zal zijn als wij, als hij erachter komt dat zijn bedrijf betrokken is bij deze afgrijselijke brand” stelt de Schone Kleren Campagne. “We vragen hem nu om zijn invloed aan te wenden om ervoor te zorgen dat fabrieken een veilige plek zijn voor mensen om te werken”.
Andere labels en documentatie die zijn gevonden in de fabriek wijzen naar Walmart, C&A, Edinburgh Woollen Mill, Kik, Teddy Smith, Ace, Dickies, Fashion Basics, Infinity Woman, Karl Rieker GMBH & Co. en True Desire (Sears).
C&A en Li & Fung, een grote handelsorganisatie, hebben bevestigd van de Tazreen fabriek in te kopen.
We vragen ieder merk de inkooprelatie met Tazreen Fashions te bevestigen en roepen de bedrijven op om hun betrokkenheid met Tazreen of met diens eigenaren, de Tuba Group, publiekelijk kenbaar te maken.
Onze eisen aan de merken
We willen dat bedrijven ervoor zorgen dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de oorzaken van de brand. Verder moeten de betrokken bedrijven ervoor zorgdragen dat gewonden de juiste medische behandeling krijgen, en slachtoffers en nabestaanden volledig worden gecompenseerd voor de geleden schade en inkomstenderving.
Om nog meer fabrieksbranden te voorkomen, heeft de Schone Kleren Campagne samen met Bengaalse en internationale vakbonden en NGO's een veiligheidsprogramma ontwikkeld. Onderdeel hiervan zijn onafhankelijke en transparante fabrieksinspecties, verplichte doorvoering van verbeteringen bij gebreken aan de gebouwen en herziening van bestaande wetgeving en veiligheidsregulering. Een belangrijk onderdeel is dat merken toezeggen om de prijs te betalen die nodig is om de kosten te dekken die nodig zijn voor het doorvoeren van verbeteringen. Verder worden vakbonden direct bij het programma betrokken, door hun rol in het trainen van arbeiders en management over gezondheid en veiligheid. We herhalen weer onze eis aan de kledingmerken om aan dit programma deel te nemen.
Het totaal aantal doden door fabrieksbranden in Bangladesh sinds 2006 is met de Tazreen brand opgelopen tot rond de 700.
Een dag na de brand gingen mensen in Bangladesh massaal de straat op om hun woede en wanhoop te uiten over het tragische verlies van zoveel mensenlevens.
“Dit onnodig lijden is kledingmerken, fabrikanten en overheden kwalijk te nemen”, vindt de Schone Kleren Campagne. “Hier moet onmiddellijk een einde aan komen. Excuses en uitstel worden niet meer getolereerd, of er zullen nog meer arbeiders in ellende moeten leven en doodgaan, en dat allemaal voor onze kleren.”