Loon onderhandelingen in Cambodja
In heel Europa voeren organisaties en fashion mobbers off- en online acties om merken te vragen het verzoek van de Cambodjaanse vakbond te ondersteunen. De Europese Clean Clothes Campaigns verzamelen handtekeningen van winkelende klanten. Hiermee willen zij kledingmerken duidelijk maken dat ook hun klanten een hoger minimum loon voor de kledingarbeiders willen.
Het huidige minimum loon is te weinig
25 Februari vinden onderhandelingen plaats tussen de Cambodjaanse vakbonden, de regering en de kledingindustrie. Het doel van de vakbonden is het verhogen van het officiële minimum loon.
Door de stijgende levenskosten voor kledingarbeiders is het loon van 61 $ simpelweg niet voldoende. Meer dan 90% van de Cambodjaanse arbeiders in de kledingindustrie zijn vrouwen tussen de 18 en 35 jaar. Veel van hen hebben kinderen en families om te onderhouden. Door hun lage loon zijn zij chronisch ondervoed.
De Cambodjaanse vakbond Cambodian Allied Workers' Democratic Union (C.CAWDU) wil dat het minimum loon stijgt van $61 naar $150 per maand. De Schone KlerenCampagne en de andere Europese Campagnes ondersteunen deze eis. Het leefbaar loon is namelijk méér dan 4 keer het huidige minimum loon.
Athit Kong, Vice President van C.CAWDU zegt “De stijgende kosten voor eten en brandstof zet kledingarbeiders met de rug tegen de muur. Daarom eisen wij een loon van 150 $, dat is bereikbaar en absoluut noodzakelijk.”
En nu daden
Na de uitzending afgelopen herfst, van een Zweedse documentaire over de productie van H&M in Cambodja, erkenden vertegenwoordigers van H&M herhaaldelijk dat de Cambodjaanse lonen voor kledingarbieders te laag zijn en verhoogd dienen te worden. H&M heeft ook verklaard dat arbeiders moeten kunnen rondkomen van wat zij verdienen en dat een minimum loon voldoende moet zijn om een fatsoenlijk bestaan van op te bouwen.
“Grote kledingmerken zeggen vaak dat een eerlijke stijging van het loon van kledingarbeiders alleen maar bereikt kan worden door het officiële minimum loon te verhogen", aldus Niki de Koning van de Schone Kleren Campagne. "Nu kunnen merken het onderhandelingsmoment van de vakbonden gebruiken om tot actie over te gaan. We verzoeken merken zoals H&M om nu de daad bij het woord te voegen, en publiekelijk de eis van de vakbonden te ondersteunen.”
Gap, Zara en Levi’s besteden ook een groot deel van hun productie uit aan Cambodja. Wij vragen ook deze merken om de vakbonden te ondersteunen bij hun onderhandelingen.
Als deel van de Leefbaar Loon Heel Gewoon campagne, zal Schone Kleren Campagne H&M blijven vragen om toe te werken naar een leefbaar loon in haar productieketen. We willen een concreet actieplan zijn, inclusief tijdsplan, benchmarks en een follow up procedure.
Een leefbaar loon is...
... van toepassing is op alle werknemers, en dat er geen sprake kan zijn van een loon lager
dan dit vastgestelde minimum
... dient te worden verdient binnen de standaard werkweek, welke in geen geval meer is
dan 48 uur
... een netto basisinkomen is voor werknemers voor een standaard werkweek, dus zonder
voordelen, toeslagen, overuren of bonussen
... de basisbehoeften moet dekken van de arbeiders en hun families (een
salaris is voldoende voor 2 volwassenen en 2 kinderen)
... ruimte laat voor een deel vrij besteedbaar inkomen, ten minste 10% van het bedrag wat
nodig is om in de basisbehoeften te voorzien