Rana Plaza-overlevenden kunnen compensatieclaims indienen

gepubliceerd 24-03-2014 14:55, Laatste wijziging: 24-03-2014 15:01
Vanaf vandaag, precies een maand voordat we de Rana Plaza ramp in Bangladesh van 24 april 2013 gedenken, kunnen de nabestaanden van de 1138 omgekomen kledingarbeiders en de meer dan duizend zwaargewonde arbeiders een claim indienen om hun verlies aan inkomsten en medische kosten te compenseren. Tegelijkertijd wordt de druk op bedrijven die kleding lieten maken in de in Rana Plaza gevestigde fabrieken verhoogd om ervoor te zorgen dat de miljoenen dollars die hiervoor nodig zijn worden gedoneerd in het Rana Plaza Trust Fund.
Rana Plaza-overlevenden kunnen compensatieclaims indienen

Foto van de ingestorte fabriek in Bangladesh, via wikipedia

Het Trust Fund is opgezet door de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), een agentschap van de Verenigde Naties. In totaal is er zo'n 40 miljoen dollar nodig om nabestaanden en overlevenden volledig te kunnen compenseren. Geschat wordt dat er 25% van het totale benodigde bedrag nodig is om alle overlevenden een eerste betaling te kunnen doen.

De claims zullen volgens internationale standaarden worden berekend onder de compensatieregeling die bekend staat als The Arrangement. Een coördinatiecomité bestaande uit internationale en Bengaalse vertegenwoordigers van de overheid, industrie en vakbonden zal toezicht houden op dit proces. Voor 24 april 2014 zullen alle slachtoffers en nabestaanden een eerste uitbetaling ontvangen. Alle begunstigden worden uitgenodigd een claim in te dienen met als doel binnen zes maanden de betalingen in vier termijnen te verzorgen. In de eerste ronde zal elke familie een vooruitbetaling van tenminste 50.000 BDT (in totaal rond de $2 miljoen) ontvangen. Arbeiders wiens claim voor 24 april is behandeld zullen ook hun eerste termijnbetaling ontvangen (ongeveer 20% van de totale claim).

Benetton, Walmart en Matalan weigert bij te dragen

Veel merken zoals Benetton weigeren echter substantieel bij te dragen aan het fonds. Tien merken hebben inmiddels wel bijgedragen; waaronder Mango, Inditex (eigenaar van o.a. Zara en Bershka), Primark en C&A Foundation. Maar de geschatte benodigde $40 miljoen ligt er nog lang niet; er is nog veel meer geld nodig om alle claims te kunnen dekken. De Schone Kleren Campagne roept samen met collega's in andere Europese landen en de International Labor Rights Foundation (VS) en Maquila Solidarity Center (Canada) merken als Benetton (I), Matalan (UK) en Walmart (VS) op te stoppen met het vertragen van het proces.

Christa de Bruin van de Schone Kleren Campagne: “Merken zoals Benetton hebben al nagelaten ervoor te zorgen dat de fabrieken waar zij inkopen voldoen aan internationale veiligheidsstandaarden. Bijna een jaar later schieten deze merken opnieuw te kort door te weigeren bij te dragen aan de hulp die zo hard nodig is voor slachtoffers en nabestaanden om hun leven opnieuw op te bouwen. Er ligt nu een regeling waardoor het mogelijk is dat betalingen rechtstreeks naar overlevenden en nabestaanden kunnen gaan. Benetton zal ook moeten bijdragen en kan makkelijk 5 miljoen dollar storten in het fonds. We hebben geen tijd te verliezen. 40 miljoen dollar is nodig. We roepen Benetton onmiddellijk haar bijdrage te doen en dit publiek kenbaar te maken.”

Meer (Engelstalige) informatie over de Pay Up campagne: http://www.cleanclothes.org/ranaplaza

Bedrijven die publiek hebben gedoneerd worden vermeld op de website van The Arrangement: http://www.ranaplaza-arrangement.org/fund/donors

Meer informatie over The Arrangement: http://www.ranaplaza-arrangement.org/governance

De Schone Kleren Campagne roept samen met CCC en ILRF consumenten op de Benetton-petitie te tekenen: http://laborrights.org/benettonpayup