Deadline compensatie kledingarbeiders Bangladesh nadert

gepubliceerd 14-04-2014 12:42, Laatste wijziging: 14-04-2014 12:42
Amsterdam, 14 april 2014 - Het is bijna een jaar geleden dat Rana Plaza instortte. 1138 kledingarbeiders kwamen daarbij om het leven en ruim 2000 raakten gewond. De Schone Kleren Campagne roept alle merken die in het Rana Plaza gebouw kleding lieten maken op de slachtoffers en nabestaanden te compenseren voor de geleden schade. De oproep wordt gedaan in samenwerking met de internationale vakbondskoepels IndustriALL en UNI.
Deadline compensatie kledingarbeiders Bangladesh nadert

Foto's van vermiste personen - via wikipedia

Bijdrage kledingmerken aan fonds voor slachtoffers Rana Plaza schokkend laag

Er is in totaal $40 miljoen (29 miljoen euro) nodig om alle slachtoffers en nabestaanden te kunnen compenseren voor inkomstenderving en medische kosten. Eind 2013 is er onder voorzitterschap van de ILO (een agentschap van de VN) een regeling opgesteld dat voorziet in een transparante aanpak om alle slachtoffers op een eerlijke manier te compenseren.

Onderdeel van dit Rana Plaza Arrangement is een fonds waarin momenteel maar een derde van het benodigde bedrag is bijeengebracht. Dit omdat nog maar de helft van de bedrijven die in het rampgebouw inkochten hebben bijgedragen. Onder andere het wereldmerk Benetton, het Britse kledingketen Matalan, het Duitse Adler Modemärkte en de Franse supermarktketen Auchan weigeren de slachtoffers te compenseren.

Christa de Bruin, campagnecoördinator bij de Schone Kleren Campagne: “De gezamenlijke winst van de 29 merken die in het ingestorte Rana Plaza kleding lieten maken is zo'n $22 miljard per jaar. Er is $40 miljoen nodig om de slachtoffers van Rana Plaza te compenseren. De merken wordt gevraagd om minder dan 0,2% van hun winst bij te dragen. Een aantal van de bedrijven die gestort hebben zijn de grootste kledingmerken van de wereld, maar de bedragen die zij doneren zijn schokkend laag.”

Het enige merk dat een aanzienlijk bedrag aan het fonds heeft bijgedragen is Primark. De fast-fashionketen doneerde in totaal $7 miljoen. Hiervan is $6 miljoen gereserveerd voor de werknemers van de fabriek waar het merk kleding had besteld (New Wave Bottoms), en $1 miljoen als bijdrage voor alle andere slachtoffers.

Jyrki Raina, van de internationale vakbond IndustriALL Global Union: “De overlevenden en de nabestaanden van de ergste ramp in de kledingindustrie ooit zijn wanhopig. Ze hebben geen inkomen, hoge medische kosten en ze beleven de rampdag steeds weer opnieuw. De kledingmerken kunnen deel worden van de oplossing, maar alleen als ze meebetalen. Over 10 dagen stelt iedereen de vraag: wat hebben jullie gedaan als reactie op Rana Plaza? Het kan niet zo zijn dat de kledingmerken moeten antwoorden: 'We hebben de slachtoffers niet kunnen helpen'.”