De kracht van pleiten en beïnvloeden

gepubliceerd 20-05-2014 11:12, Laatste wijziging: 20-05-2014 11:12
Pleiten en beïnvloeden is geen one size fits all-aanpak; het vraagt om complementariteit en mondiale samenwerking van organisaties en vooral ook om uithoudingsvermogen. Maar dan heb je ook wat! Aan de hand van 10 succesfactoren deelt de Fair, Green and Global Alliantie waar Schone Kleren campagne deel van uitmaakt haar ervaringen in ‘De kracht van pleiten en beïnvloeden’.


Het boekje geeft een helder zicht op de vele gedaanten en vormen die pleiten en beïnvloeden kan aannemen. Het is het werk dat Schone Kleren Campagne achter de schermen uitvoert.

Minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking bracht het belang van deze 'watchdog rol' al eerder onder het voetlicht: lobby en advocacy is noodzakelijk voor duurzame en inclusieve groei. Sleutelen aan beleid is geen symptoombestrijding maar levert structurele positieve veranderingen op met een groot bereik, pakt systematische oorzaken van problemen aan, versterkt lokale stemmen en bevordert de duurzame ontwikkeling van zuidelijke landen.

Samen met zuidelijke partners beïnvloedt de FGG Alliantie Nederlands, Europees, internationaal en lokaal beleid van overheden, van andere NGO’s en van bedrijven.