‘Compensatie voor slachtoffers Rana Plaza schiet ernstig tekort’

gepubliceerd 23-10-2014 09:02, Laatste wijziging: 23-10-2014 09:02
Achttien maanden na de instorting van Rana Plaza keert Schone Kleren Campagne geschokt terug van een bezoek aan overlevenden en familieleden van slachtoffers van de ramp in Bangladesh. Nog altijd lukt het de mensen niet een baan te vinden en een nieuw leven op te bouwen. Daarbij komt dat kledingmerken nog steeds zestien miljoen euro moeten betalen om hun slachtoffers te compenseren.
‘Compensatie voor slachtoffers Rana Plaza schiet ernstig tekort’

Rampfabriek Rana Plaza

Schokkende impact instorten Rana Plaza na achttien maanden goed te zien

Fabriekseigenaren weigeren ex-arbeiders uit Rana Plaza werk te geven omdat ze ‘te beschadigd’ en een ‘te groot risico’ zouden zijn,” zegt Samantha Maher van de Engelse Schone Kleren Campagne, die afgelopen maand naar Bangladesh reisde. “Het is verschrikkelijk om te zien hoe deze mensen de moed hebben verloren.” Sinds de ramp in 2013 worden door het Bangladesh Veiligheidsakkoord verschillende maatregelen genomen om een nieuwe ramp te voorkomen. Dat geeft goede hoop voor de toekomst. Echter, de meer dan tweeduizend gedupeerde overlevenden van de Rana Plaza-ramp hebben daar op dit moment weinig aan. Achttien maanden na de instorting ontbreekt van het benodigde compensatiebedrag van ruim dertig miljoen euro nog steeds meer dan de helft: zestien miljoen euro. Bekende kledingmerken als Benetton weigeren betaling aan het Rana Plaza fonds, terwijl de slachtoffers die de ramp overleefden voor deze merken produceerden.

Slachtoffers in grote onzekerheid

Mahinu Akter (18), slachtoffer RanaPlaza-ramp
Mahinu Akter (18), slachtoffer Rana Plaza-ramp
Het belang van deze betalingen wordt schrijnend duidelijk in gesprek met jonge vrouwen die door hun werk in Rana Plaza hun familie konden onderhouden. Naast de fysieke en emotionele schade die de ramp veroorzaakte, moeten ze nu ook leven met de gevolgen van grote financiële onzekerheid voor hen zelf en hun families. De 18-jarige Mahinu Akter werkte sinds haar 14e in Rana Plaza om haar moeder en haar twee broertjes te ondersteunen. Zij werd de enige kostwinner in het gezin toen haar vader twee dagen voor de instorting van Rana Plaza omkwam bij een busongeluk. Zij raakte gewond aan haar hoofd en voet. Twintig dagen lag ze in het ziekenhuis en daarna nog een maand op bed. Tijdens die periode kon ze amper eten en met dat probleem worstelt ze nog steeds. Ze heeft nog steeds veel pijn aan haar voeten, heeft opgezwollen benen, last van geheugenverlies en constante hoofdpijn.

Niet eens de helft compensatiegeld gestort

Het Rana Plaza fonds kan op dit moment slechts veertig procent van de nodige compensatie uitkeren aan slachtoffers, omdat verschillende grote kledingmerken weigeren bij te dragen aan het fonds. Maher voegt hieraan toe: “Omdat er geen volledige compensatie plaats kan vinden krijgen de slachtoffers kleine betalingen uitgekeerd. Vanwege hun financiële nood zorgt dit er in de meeste gevallen voor dat dit geld wordt gebruikt voor de dagelijkse behoeften. Bij volledige compensatie kunnen vrouwen als Mahinu investeren in de toekomst via een nieuw bedrijfje of een stukje land.”

Benetton weigert verantwoordelijkheid

Benetton verklaarde direct na de ramp dat ze zich wilde inzetten om ‘hen die door de ramp zijn gedupeerd meteen van dienst te zijn’, maar weigert mee te doen aan het Rana Plaza fonds. Hierdoor laten zij degenen die uiteindelijk zorgen voor hun winst in de steek. Mahinu Akter, en vele anderen met haar, hebben inmiddels weinig vertrouwen dat bedrijven als Benetton gaan betalen: “Het maakt niet uit wat wij denken over compensatie, wij weten dat ze het ons toch nooit gaan geven”, zegt ze. De Schone Kleren Campagne zet zich de komende tijd in om ervoor te zorgen dat dit wel gaat gebeuren.

Over Schone Kleren Campagne

Schone Kleren Campagne zet zich al vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. SKC is actief in zeventien Europese landen en is onderdeel van een internationaal netwerk waarbinnen tweehonderdvijftig organisaties samenwerken: www.schonekleren.nl