Schone Kleren Campagne blikt terug op geslaagde campagnemaand

gepubliceerd 07-10-2014 10:50, Laatste wijziging: 07-10-2014 10:50
Schone Kleren Campagne voerde in september de bewustwordingscampagne: ‘Maak van vuile was schone kleren!’. Want ondanks inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Mensen werden opgeroepen om de petitie voor een leefbaar loon te tekenen, ruim 3000 mensen gaven hier gehoor aan. Vandaag, op de 'World day for Decent Work' blikt Schone Kleren Campagne terug op de activiteiten die er tijdens de campagnemaand zijn opgezet.
Schone Kleren Campagne blikt terug op geslaagde campagnemaand

Campagnebeeld 'Maak van vuile was schone kleren'

Veel aandacht voor lage lonen fabrieksarbeiders dankzij actie ‘Maak van vuile was schone kleren’

Vuile was van textieldiscounter KiK
Om aandacht te vragen voor de situatie van kledingarbeiders in Pakistan en Bangladesh protesteerde de Schone Kleren Campagne voor de winkel van KIK op het Bos en Lommerplein in Amsterdam. De Duitse textieldiscounter KIK liet in drie rampfabrieken kleding maken: Ali Enterprises (286 doden), Tazreen (117 doden) en Rana Plaza (1138 doden). Tot op heden weigert het bedrijf de slachtoffers eerlijk en volledig te compenseren. KIK is met 3200 vestigingen in Europa één van de grootste kledingbedrijven in Duitsland. In Nederland opende het bedrijf het afgelopen jaar zes winkels.

Massaprotesten Cambodja
Schone Kleren Campagne steunde de massaprotesten van kledingarbeiders in Cambodja. Hierbij gingen tienduizenden kledingarbeiders de straat op om een loon van 136 euro per maand te eisen. In het bijzonder werd H&M opgeroepen om het voortouw te nemen in het verhogen van de karige lonen in de Cambodjaanse kledingindustrie. Van alle internationale bedrijven is H&M de grootste afnemer van kleding uit het Zuidoost-Aziatische land. De andere merken uit de top vijf van inkopers zijn C&A, Levi Strauss & Co, Zara, Adidas en Puma. Een aantal van deze merken stuurde de Cambodjaanse overheid een brief om te laten weten dat de bedrijven bereid zijn hogere lonen mee te nemen in hun inkoopprijzen – en dus niet weg te lopen voor een leefbaar loon.

PerspectieF in Bangladesh

PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, was in Bangladesh om de vrouwen uit onze Who Runs the World? Girls!-campagne te ontmoeten. “We zijn heel blij met de foto’s en de expositie. Daar zijn we echt heel trots op”, vertelde Shanaz Akter (23), één van de vrouwen uit dit project aan de jongeren van PerspectieF. “Er is verder weinig veranderd. Op mijn werk is alles nog steeds hetzelfde”. Daarom is het goed dat Schone Kleren Campagne doorgaat met aandacht vragen voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. De foto's en voorwerpen die PerspectieF heeft verzameld op deze reis zijn deze maand te zien bij Impulse op Wageningen UR.

10 oktober: ooggetuigenverslag uit Cambodja
Deze week zijn de Cambodjaanse kledingarbeidster Hong Chanthan (34) en vakbondsleider Vong Vuthy (27) op bezoek. Chanthan is ervaringsdeskundige en werkt sinds vier jaar als naaister in een kledingfabriek die o.a. voor Zara produceert. Drie jaar geleden werd zij actief voor de vakbond C.CAWDU. Vong Vuthy (27) is juridisch medewerker & internationale relaties bij C.CAWDU, met meer dan 50.000 leden de grootste vakbond van het land. Hij vertelt wat kledingarbeiders en vakbondsleden zelf doen om hun situatie te verbeteren en brengt een ooggetuigenverslag van de protesten in Phnom-Penh. Op donderdag 9 oktober organiseert Schone Kleren Campagne een expertmeeting in het Humanity House, Den Haag.

Over Schone Kleren Campagne
Schone Kleren Campagne zet zich al vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. SKC is actief in 16 Europese landen en is onderdeel van een internationaal netwerk waarbinnen 250 organisaties samenwerken: www.schonekleren.nl