BOOS OP BENETTON

gepubliceerd 09-12-2014 16:45, Laatste wijziging: 10-12-2014 11:10
Vandaag, op de dag van de mensenrechten, lanceert Schone Kleren Campagne een nieuwe internationale campagne om Benetton te dwingen schadevergoedingen te betalen aan de duizenden overlevenden en nabestaanden van de Bengaalse rampfabriek Rana Plaza. De Italiaanse modegigant is het enige internationale merk dat blijft weigeren een cent bij te dragen aan het fonds dat is opgericht om de slachtoffers en familieleden schadeloos te stellen.

Internationale #payup-campagne dwingt Benetton overlevenden Rana Plaza te compenseren

GA DIRECT NAAR DE ACTIEPAGINA

Benetton moet het verschil maken

De Schone Kleren Campagne roept Benetton op om onmiddellijk bij te dragen aan het Rana Plaza Donors Trust Fund. Dit fonds is door de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) opgezet om ervoor te zorgen dat de meer dan vijfduizend overlevenden en nabestaanden van de grootste ramp in de kledingindustrie ooit compensatie ontvangen voor het verlies aan inkomen en medische kosten. Ruim anderhalf jaar na de ramp zit er ruim 17 miljoen euro in het fonds, maar is er nog een aanzienlijk tekort dat nodig is om alle toegewezen compensatieclaims echt uit te kunnen keren. Nu het proces van indienen van de claims bijna is afgesloten, is het vanwege het ontbrekende bedrag niet mogelijk om iedereen voor het einde van het jaar te compenseren. Het is nu aan Benetton om haar verantwoordelijkheid te nemen en dit gat onmiddellijk te vullen.

“In het rampjaar 2013 was de winst van de holding van de Benettonfamilie 139 miljoen euro, de geëiste 5 miljoen euro is dus echt niet te veel gevraagd”, zegt Christa de Bruin van de Schone Kleren Campagne. “Benetton is een schandelijke achterloper op dit gebied, ondanks hun maatschappelijk verantwoorde imago. Bedrijven zoals Primark, C&A, H&M en Mango hebben wel een bijdrage gedaan, maar desondanks weigert Benetton zich bij deze merken aan te sluiten en een bijdrage te leveren aan dit onafhankelijke fonds.”

Wereldwijde #payup actie

De Schone Kleren Campagne heeft Benettonwinkels en verkooppunten in heel Europa - waaronder De Bijenkorf en V&D - aangeschreven en opgeroepen de campagne te steunen door het Italiaanse hoofdkantoor om opheldering te vragen. Klanten van Benetton kunnen op de actiesite payup.cleanclothes.org meedoen met petities en online acties om het wereldberoemde modemerk over de streep te trekken. Daarnaast vinden voor de deur van verschillende Benettonwinkels in Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland en de Verenigde Staten acties plaats.

Christa de Bruin: “Op de dag van de mensenrechten confronteren we Benetton nogmaals met het feit dat compensatie een recht is voor alle arbeiders. Zolang de Rana Plaza slachtoffers niet volledig zijn gecompenseerd is er sprake van onrecht. We zijn vastbesloten door te gaan met de campagne totdat Benetton betaalt wat zij de slachtoffers verschuldigd is.”