Topshop: top- of sweatshop?

gepubliceerd 24-02-2015 10:22, Laatste wijziging: 24-02-2015 10:22
Terwijl Nederlandse kledingketens een voor een omvallen staan internationale modemerken te trappelen om de gaten in de winkelstraten op te vullen. Onlangs openden de Amerikaanse ketens Urban Outfitters en Forever 21 hun deuren in Amsterdam. En het Ierse Primark is a langer bezig met een opmars. Nu opent ook het Britse Topshop een flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat. Wat weten we over dit merk?
Topshop: top- of sweatshop?

Winkel van Topshop. Via commons.wikimedia.org

Topshop / Topman en Arcadia Group

De formules Topshop / Topman zijn onderdeel van de Arcadia Group, een Britse multinational waar een aantal kledingretailers onder vallen, gezamenlijk zijn deze goed voor 2500 winkels. Topshop bestaat sinds 1964 en heeft meer dan vijfhonderd winkels in 40 landen, waarvan ruim de helft in het Verenigd Koninkrijk. Kleding van het merk was al langer te koop in een shop-in-shop in De Bijenkorf. Schijnbaar met succes, want nu opent de modieuze keten in het pand van de failliet boekhandel De Slegte een drie verdiepingen tellende winkel van 1200 m2.

Schandalen in de media

De afgelopen jaren was Topshop verwikkeld in een aantal schandalen. Zo beschuldigde de actiegroep UK Uncut het bedrijf in 2010 van belastingontduiking. In 2013 was de Arcadiagroup in het nieuws omdat het bedrijf weigerde het baanbrekende Bangladesh Veiligheidsakkoord te tekenen. Pas na flinke publieke druk ging het bedrijf eind van dat jaar overstag. En in 2014 ontdekte de Engelse krant Mail on Sunday dat kleding van Topshop werd gemaakt in een fabriek in Mauritius waar de omstandigheden niet best waren. Wat bleek? Kledingarbeidsters verdienen 85 cent per uur, werken veelal 12 uur per dag en moeten een slaapzaal delen met zestien arbeidsters. De fabriek was in 2007 ook al onderzocht toen de Topshop-collectie van topmodel Kate Moss daar werd gemaakt. De arbeidsters verdienden toen iets meer dan 5 euro per dag.

Topshop en leefbaar loon

Genoeg redenen voor het bedrijf om verbeteringen door te voeren. Labour Behind the Label, de Engelse Schone Kleren Campagne, deed in 2014 onderzoek naar wat bedrijven doen en laten op het gebied van leefbaar loon. Conclusie: het bedrijf toont enig initiatief. Topshop behoort tot de bedrijven die wel werken aan het verhogen van hongerlonen, maar overtuigend is het nog niet. Het merk past daarmee in het rijtje van merken als H&M, Primark en Adidas. Het bedrijf geeft geen definitie van een leefbaar loon en maakt niet gebruik van een duidelijke benchmark.

Verbeterprojecten in Turkije en Bangladesh

Samen met Inditex (eigenaar van Zara, Bershka), Next en vakbondskoepel IndustriALL werkt Arcadia Group aan twee interessante projecten. In Turkije is er een project om vakbondsvrijheid te bevorderen en in Bangladesh wordt er gewerkt aan beter overleg tussen arbeiders en management, hierdoor steeg het loon van arbeiders bijna 8%. Een goede stap, maar volgens onze Engelse collega's is het project nog niet ambitieus genoeg. 

Arcadia heeft 700 leveranciers die werken met 1040 kledingfabrieken. De landen waar de hoofdmoot van de productie plaatsvindt zijn China, Turkije, Roemenië, Mauritius en India. Al met al kunnen we stellen dat de kleding van Topshop niet veel vuiler is dan andere grote merken in de winkelstraat, maar het bedrijf moet nog veel doen voordat er schone kleren in de rekken hangen.

Download hier het bedrijfsprofiel van Topshop / Arcadia Group.

Direct doen