Vrouwen runnen hele kledingsector
Zelfs op ondernemersgebied maken vrouwen de dienst uit in de modebranche: bijna 66% is vrouw, tegenover 42% in de totale Nederlandse detailhandel. "Maar de vrouwen die ervoor zorgen dat wij dag in dag uit in fijne kleren kunnen lopen verdienen daar nog steeds veel te weinig voor", zegt Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Campagne. Iets om op Internationale Vrouwendag (8 maart) bij stil te staan als je je klerenkast opendoet.
De Schone Kleren Campagne (SKC) heeft betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie tot doel. Een leefbaar loon, een inkomen dat in de basisbehoefte van een familie voorziet, is een van de rechten uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens - maar erg weinig (vrouwelijke) kledingarbeiders verdienen iets dat ook maar in de richting komt.
Eyskoot: "Als een naaister in Bangladesh 12 jaar werkt, heeft ze nog minder geld verdiend dan een verkoopster in een Nederlandse kledingwinkel in een maand. En om hetzelfde te verdienen als de filiaalmanager van die kledingwinkel maandelijks, moet ze meer dan 16 jaar werken." Ook gemeten naar de relatieve (lagere) levenskosten in Azië is dit onacceptabel.
Een naaister in een Aziatische kledingfabriek werkt vaak 60 tot 90 uur per week. De tijd die zij overwerkt zou bij ons een fulltime baan kunnen zijn. Elke dag werken er meer vrouwen in een sweatshop, dan dat er mensen werken in Nederland.
Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Campagne: "Het is niet zo dat het geld om goede lonen te betalen er niet is. Het moet alleen anders verdeeld worden. Tussen de 2,5 en 5% van de uiteindelijke verkoopprijs van een kledingstuk zijn arbeidskosten. Grote kledingbedrijven geven 25 keer zoveel uit aan adverteren dan aan lonen voor de arbeiders."
Een Nederlander geeft per jaar gemiddeld 725 euro uit aan kleding. Vrouwen het meest, en zij komen dan ook relatief vaak in een kledingzaak: 28% van hen gaat minimaal eens per twee weken kledingshoppen. In een onderzoek van TNS-Nipo onder ruim 600 vrouwen bleek dat de meesten van hen zich gedeeltelijk (70 procent) of geheel (23 procent) bewust zijn van het feit dat in Nederland kleding wordt verkocht die onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden in andere landen is gemaakt.
De Schone Kleren Campagne werkt sinds 1989 aan voorlichting over de omstandigheden in de kledingindustrie, en geeft het Nederlandse publiek de mogelijkheid zelf bij te dragen aan verbetering. Ze richt zich ook op bedrijven en overheden, om hen hiervoor verantwoordelijkheid te laten nemen, en ondersteunt arbeiders in productielanden zelf bij het opkomen voor hun rechten. De Schone Kleren Campagne is onderdeel van de Clean Clothes Campaign, die actief is in 12 landen en een netwerk van 300 organisaties wereldwijd coördineert.
(woensdag 04 maart 2009)